Pragnieniem i jednocze\u015bnie celem ka\u017cdego rodzica jest prawid\u0142owy rozw\u00f3j<\/strong><\/span> jego dziecka. Wiedza o ka\u017cdym poszczeg\u00f3lnym i okre\u015blonym wiekowo etapie przemian jest potrzebna, by mie\u0107 \u015bwiadomo\u015b\u0107 na jaki krok naprz\u00f3d mo\u017ce pozwoli\u0107 sobie fizjologia i anatomia ich pociechy. Rozs\u0105dnym by\u0142oby stosowa\u0107 si\u0119 do og\u00f3lnie przyj\u0119tych norm, nie wyprzedzaj\u0105c mo\u017cliwo\u015bci dziecka, jednak\u017ce ta wiedza oraz niekiedy opowie\u015bci znajomych o tak szybko zaczynaj\u0105cym chodzi\u0107 ich brzd\u0105cu sprawiaj\u0105, i\u017c pociecha wspomnianych wcze\u015bniej rodzic\u00f3w zaczyna chodzi\u0107 wcze\u015bniej ni\u017c powinno. W tym momencie, w kt\u00f3rym ukszta\u0142towanie jego st\u00f3p fizjologicznie i anatomicznie nie jest przystosowane do u\u017cywania ko\u0144czyn dolnych w ten spos\u00f3b.<\/p>\n Stopy odgrywaj\u0105 dwie bardzo wa\u017cne role w \u017cyciu ka\u017cdego cz\u0142owieka, poniewa\u017c dzi\u0119ki nim jest on w stanie si\u0119 przemieszcza\u0107, a ponadto ca\u0142y ci\u0119\u017car jego cia\u0142a opiera si\u0119 w\u0142a\u015bnie na tych niewielkich cz\u0119\u015bciach. Dodatkowo, odpowiednio ukszta\u0142towane, amortyzuj\u0105 wstrz\u0105sy podczas poruszania si\u0119, a tak\u017ce s\u0105 pomocne przy odczuwaniu, stanowi\u0105c tym samym narz\u0105d czucia. Kwintesencj\u0105 ich rozwoju jest wykszta\u0142cenie pod wp\u0142ywem obci\u0105\u017cania tzw. \u0142uk\u00f3w \u2013 poprzecznego i pod\u0142u\u017cnego, warunkuj\u0105ce prawid\u0142owe wysklepienie stopy<\/strong><\/span>, co rozpoczyna si\u0119 dopiero w wieku 3-4 lat, a w wieku 6 lat s\u0105 one wyra\u017ane, cho\u0107 nadal ulegaj\u0105 kszta\u0142towaniu.<\/p>\n Wed\u0142ug przyj\u0119tych norm, pocz\u0105tkowa samodzielna pionizacja dziecka rozpoczyna si\u0119 w okresie niemowl\u0119cym w oko\u0142o 5. miesi\u0105cu, czyli w momencie, gdy zaczyna ono przyjmowa\u0107 postaw\u0119 siadu kl\u0119cznego podpieraj\u0105c si\u0119 na ko\u0144czynach g\u00f3rnych. Kolejn\u0105 pozycj\u0105 jest kl\u0119k podparty<\/strong><\/span> stosowany w 7. miesi\u0105cu oraz pr\u00f3by siadania. Okres mi\u0119dzy 9. a 12. miesi\u0105cem \u017cycia jest czasem, w kt\u00f3rym dziecko przy pomocy szczebli \u0142\u00f3\u017ceczka przechodzi do kl\u0119ku, a nast\u0119pnie samodzielnie wstaje, r\u00f3wnie\u017c si\u0119 na nich wspieraj\u0105c. Nast\u0119pnie potrafi samodzielnie sta\u0107, a w 12. miesi\u0105cu chodzi\u0107 przy pomocy rodzica.<\/p>\n Niestety, wiele rodzic\u00f3w d\u0105\u017cy do tego, aby ich dziecko jak najszybciej kroczy\u0142o w\u0142asnymi \u015bcie\u017ckami i do tego samodzielnie. Jednak\u017ce zbyt wczesne rozpocz\u0119cie chodzenia mo\u017ce stanowi\u0107 przyczyn\u0119 nieprawid\u0142owo\u015bci w rozwoju st\u00f3p, a co za tym idzie \u2013 tak\u017ce ca\u0142ych ko\u0144czyn dolnych oraz postawy cia\u0142a. Aby dosz\u0142o do etapu ostatecznej lokomocji, dziecko musi wcze\u015bniej stopniowo nabywa\u0107 t\u0119 umiej\u0119tno\u015b\u0107 i wzmacnia\u0107 sw\u00f3j uk\u0142ad mi\u0119\u015bniowy przez obci\u0105\u017canie st\u00f3p ca\u0142ym swoim ci\u0119\u017carem cia\u0142a i \u0142\u0105czy\u0107 to z nauk\u0105 utrzymywania r\u00f3wnowagi. W ekstremalnych sytuacjach, u\u017cywa ono chodzika<\/strong><\/span> w\u00f3wczas, gdy jego stopy przyjmuj\u0105 jeszcze ustawienie zgi\u0119ciowe, a chodzik jest niedostosowany na tyle, i\u017c nogi niemowl\u0119cia wisz\u0105 w powietrzu, b\u0105d\u017a stykaj\u0105 si\u0119 z pod\u0142og\u0105 jedynie niewielkimi punktami podeszwy, a w\u00f3wczas nie mo\u017cna m\u00f3wi\u0107 o odpowiednim obci\u0105\u017caniu st\u00f3p. I cho\u0107 istnieje ca\u0142e mn\u00f3stwo rodzaj\u00f3w takich pomocy, kt\u00f3re posiadaj\u0105 funkcje interaktywne sprawiaj\u0105ce, \u017ce dziecko \u015bmieje si\u0119 i bawi, to bardzo cz\u0119sto sp\u0119dza w nich nie tyle co minuty, a godziny. Tak du\u017ce przyzwyczajenie do ,,zabudowy\u201d podczas poruszania si\u0119 skutkuje niemo\u017cno\u015bci\u0105 wykonywania tej naturalnej dla ka\u017cdego cz\u0142owieka czynno\u015bci bez wspomagania, kt\u00f3re znajdzie si\u0119 dooko\u0142a cia\u0142a dziecka.<\/p>\n Stosowanie chodzik\u00f3w cho\u0107 w pewnym stopniu pomaga w przyjmowaniu postawy dwuno\u017cnej, to nie pozwala na wykorzystywanie w\u0142asnego aparatu mi\u0119\u015bniowego do lokomocji, a ,,wyr\u0119cza\u201d dziecko w czynno\u015bci, kt\u00f3r\u0105 powinno przyswoi\u0107 samo<\/strong><\/span>. Nale\u017cy pami\u0119ta\u0107, i\u017c ta czynno\u015b\u0107 i spos\u00f3b jej wykonywania zale\u017cy od rozwoju ju\u017c na etapie niemowl\u0119cym i b\u0119dzie mu towarzyszy\u0107 przez ca\u0142e \u017cycie.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Pragnieniem i jednocze\u015bnie celem ka\u017cdego rodzica jest prawid\u0142owy rozw\u00f3j jego dziecka. Wiedza o ka\u017cdym poszczeg\u00f3lnym i okre\u015blonym wiekowo etapie przemian. <\/p>\n","protected":false},"author":45,"featured_media":7356,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_monsterinsights_skip_tracking":false,"_monsterinsights_sitenote_active":false,"_monsterinsights_sitenote_note":"","_monsterinsights_sitenote_category":0,"footnotes":""},"categories":[608,611],"tags":[102,163,361,436],"yoast_head":"\n